Přátelé,
dnes mám pro vás malé nahlédnutí do toho, co se odehrává nejen v mém online programu ŽIVOT NA PRAVÉ STRANĚ, ale i to, co paralelně řeší klienti ve skvělém kurzu Podnikání z pláže od Stáni Mrázkové.
V rámci svého programu ŽIVOT NA PRAVÉ STRANĚ řeším se svými kurzisty otázku, která je aktuální i v kurzu Podnikání z pláže. V rámci mého kurzu se soustřeďujeme spíše na praktické otázky a tajemství podnikání, otevíráme svět na Pravé straně cash-flow kvadrantu.
A zrovna tento měsíc u nás rezonuje jedno klíčové téma, otázka – KDE JSOU MOJE PENÍZE. Sice o tom dnes nechci psát, ale myslím si, že i toto téma tajně posunu Stáni do jejího skvělého kurzu. Protože otázka KDE JSOU MOJE PENÍZE je opravdu existencionální věta v podnikání!
V kurzu Podnikání z pláže se v úvodu učíte, jak pro sebe a své klienty objevit to správné expertní téma. Mnoho lidí to vnímá tak, že být, nebo stát se expertem, je něco jako poslání, které jim bude následně vydělávat peníze. Proto se s nadšením pouštějí do svého hledání. Potud je to zřejmě v pořádku. Nakonec, jak jinak má Stáňa v kurzu zaměřeném na psaní a publikaci eBooků podat tu důležitou esenci, tj. správně vyrobenou a zabalenou informaci?
Má to ale háček, většina lidí se začne utápět právě v tom procesu hledání vnitřního experta a v tom, jak naformulovat a správně zabalit něco, čím jsou nadšení a něco, čemu rozumí, nejlépe rovnou nějaký svůj talent, nebo expertní dovednost. A k tomu tedy potom vyrobí krásný eBook, web, nastaví prodejní cesty a čekají, kdy se jim ty peníze rozjedou. A bohužel naprostá většina se těší i na následnou službu a na to, jak se “prodají”…
Je lepší být expertem, nebo podnikat? Pomýlením většinové populace lidí je, že tato dvě slova mají jako synonymum. Myslí si, že to druhé bez prvého nejde. Řeknu vám – jde… Na druhé straně být expertem bez schopnosti podnikat, je prostě jen špatně placená práce.
Proto jsem do svého kurzu v rámci tématu KDE JSOU MOJE PENÍZE naformuloval stanovisko, že jistá sdělení a teze jsou mýtus a po většinou jejich nepochopení svádí podnikání na slepou kolej do pasti, ze které není úniku. Mám na mysli konkrétní věty a povídačky ve stylu
:: objev a prodávej svůj skrytý potenciál, talent či expertní činnost, pomáhej lidem, nauč se prodávat svoje zkušenosti atd…
takové pohádky příliš nezajímají, protože tajemství podnikání je někde jinde, mimo jiné právě i větě KDE JSOU MOJE PENÍZE. V části klientů, kteří se mi prolínají třeba z kurzy Podnikání z pláže, došlo k jistému znejistění, nebo si kladou otázku – jak je to s tím expertstvím a prodejem talentu v podnikání?
Protože já říkám na druhé straně, že podnikatelé vyrábí peníze a ty talentované lidi a experty si prostě koupí, když je potřebují…
Možná je to dobrá příležitost, abych toho kousek ze ŽIVOTA NA PRAVÉ STRANĚ předal milým kolegům do Podnikání z pláže. Ano, potvrzuji vám, že jste na dobré cestě co se týká toho, naučit se některé vychytávky online marketingu a strategické postupy pro vytvoření malé továrny na peníze. Potom jste opravdu v nejlepších rukou. I já zde čerpám svoje inspirace.
Jenom prosím nezaměňujte příčinu a následek, vejce za kuře, mějte jasno v tom, co přichází dříve. Pozorně se zamyslete nad tím, co je v tom procesu podnikání a vydělávání peněz dříve a co byste měli mít promyšleno nejdříve.
» Když zvolíte tu první cestu, vím, že z 90 % zabloudíte a nebudete mít výsledky.
» Když zvolíte tu druhou cestu, tj. nejdříve si začnete pokládat tu otázku KDE JSOU MOJE PENÍZE, potom je vaše šance podstatně vyšší a vaše snažení na výrobu expertních produktů na automat bude dávat větší smysl.
Jen v tom procesu neplánujte žádné osobní služby. Nebo si na ně někoho najměte – třeba někoho, kdo bude mít za vás radost z prodeje a zejména radost z kontaktu s lidmi a bude ochoten prodávat svůj čas za peníze.
byla pro mě vazba naší kurzistky Soni, která to žhaví v Podnikání z pláže i v ŽIVOTĚ NA PRAVÉ STRANĚ. Zde je její reakce na můj obsah do kurzu, kde aktuálně probírám téma KDE JSOU MOJE PENÍZE a kde upozorňuji na slepou uličku a pasti ve snažení, které by mělo směřovat k podnikáním, tj. ona sdělení, která mohou být pastí v podnikání. Zejména tehdy, když jsou špatně pochopena a interpretována, což vidím v 90-ti %.
No jo Jirko, ale já jsem v kursu – plážovém podnikání tvé dcery a ty v tom videu de facto říkáš, že tento způsob podnikání není dobrá volba a asi máš i pravdu, nemohu ještě posoudit. Tím nemám na mysli to o těch expertech, já to spíše vnímám jako předávání zkušeností a pomoc jiným, vždycky jsem to tak měla. Zajímalo by mne: Už jsi to Stáni řekl? Že to tak vnímáš?
Díky Soňo za zpětnou vazbu! A je to inspirace pro ostatní. Nevysedávejte v koutě a za bukem a prostě opravdu diskutujte a koukejte toho pro sebe z našich kurzů vytřískat co nejvíce!
A myslím, že je to poučné pro kurzisty Podnikání z pláže i z programu ŽIVOT NA PRAVÉ STRANĚ.
Tak Soňo i vy všichni, věci se mají takto, moje a Stánino vnímání podnikání není v rozporu.
Chce to ještě více číst mezi řádky a vnímat sdělení. Zdůrazňuji tu pasáž Stánina kurzu, kdy vás Stáňa směruje k Plážovému podnikání, nikoliv k tomu, sloužit jako expert…
Součástí podnikání je jistě i předávání zkušeností a pomoc jiným – to nakonec dělám i já. Ale problém vidím v tom, že hodně lidí se snaží předávat zkušenosti a pomáhat dříve, než nějaké podnikání vybudují a tím pádem jen předávají něco, jako životní zkušenosti.
Ale je otázka, jestli jsou to řešení a následováníhodné příběhy. Pokud se podnikatel a úspěšný člověk rozhodne, že předá zkušenosti, které prostě předá jakkoliv (technologické možnosti jsou dnes neomezené), je to v jisté fázi v pořádku, dokonce žádoucí.
Na druhé straně vžít se do role experta a pomahače a toto následně prodávat, je v zásadě něco, jako živnostenské podnikání, nebo poradenství.
Neříkám, že je to špatně, ale ty opravdové peníze zpravidla bývají jinde. Navíc je to tak trochu past. Z role experta, který se živí tím, že prodává svou expertní činnost, či talent a podobně, se špatně uniká. V zásadě to vždy končívá u prodeje vlastního času a potenciálu. Jistě i takové experty potřebujeme.
Stáňa ale šíří trochu jiný koncept → objev v sobě experta, pěkně to zabal a vymysli něco, jako stroj na peníze, aby to vydělávalo samo. V tomto ohledu učí lidi být spíše experty na marketing, experty na plážové podnikání a experty na výrobu malých továren na peníze. To, co je v balení, může být někdy méně důležité, než systém, jakým, se to prodává.
vůbec nic si z toho nedělejte!
Prostě se porozhlédněte kolem sebe, KDE JSOU VAŠE PENÍZE, a potom si prostudujte vhodnou literaturu, zdroje, najděte řešení pro vybranou skupinu lidí, kteří mají peníze, pěkně jim to zabalte a pošlete na automat přes brány vaší továrny na peníze.
Pokud najdete a prodáte řešení těm správným lidem, kteří jej potřebují a rádi zaplatí, je to ok pro obě strany. Lidem je cca jedno, jak jste k tomu dospěli, jsou vděční za řešení.
Geniální kompilát je řešení pro vás poté, co objevíte, KDE JSOU VAŠE PENÍZE.
Čili mít eBook, nebo pár eBooků, nebo podobných infoproduktů (odborných videí, minikurzů atp.) a zajistit jejich prodej na automat, to je podnikání. Takové podnikání generuje něco jako pasívní příjem.
Pokud ale nadměrně zvýšíte tlak na tu expertní niku, začne vás trh vnímat jako specialistu, experta. Fajn, pokud jsou na tom trhu vaše peníze, je to OK. Ale musíte dodávat další podobné produkty, informace, rady a značku si nepokazit.
Pokud se to zvrhne do poskytování osobních služeb a poradenství, není to továrna na peníze, ale opět to člověčí živnostenské podnikání, které si musíte odmakat.
To je podnikatelský koncept, do kterého může zasadit jakékoliv kompatibilní téma. Její eBook “Jak napsat eBook” a další, jsou sice expertními publikacemi, ale prodávají se “samy” – na automat.
Čili to je podnikání, které můžete následovat. Ale protože Stáňa je ve skutečnosti expertkou na online marketing a jistou tržní niku, mohla by si takových minitováren na peníze udělat více, což činí…
To je podnikání a to vás Stáňa učí.
Nezabředněte do toho expertství.
Stáňa vymyslela nejdříve podnikání ve stylu KDE JSOU MOJE PENÍZE a potom řešila tu expertní činnost, toto učí i vás. Jen jí tam jaksi chybí ty úvodní kapitoly o čem je vlastně podnikání… Ale od toho máte mě :-).
Nechtějte být omylem špatně placenými experty a talenty. Ale pochopte principy podnikání! Proto jsem výs upozornil na mýtus, který vede často do pasti na celý život. Je to past na Levé straně!
Potom je zde otázka, zda se profilovat jako expert ve svém podnikání a proč. Zde říkám, že za určitých okolností to dává smysl a někdy je to dokonce žádoucí – pokud to podporuje byznys jako takový. O tom ještě bude v kurzu řeč.
Zatímco většina – 90 % lidí – se snaží nejdříve nějak popsat či dát dohromady svůj talent nebo expertní značku a následně hledají systém, jak to prodávat… A potom začnou oslovovat trh – tak co vlastně dělají? Definují nejdříve svůj talent, balí jej do krabice a potom se jej snaží v krámě prodávat, často v konkurenci dalších talentů a expertů. A tato cesta je v zásadě past, na kterou upozorňuji.
Lepší cesta je ta, kterou vám předkládám.
Pokud zvolený typ podnikání vyžaduje PR experta, šup na to – k tomu si dáme návod JAK SE STÁT EXPERTEM ZA 3 MĚSÍCE (do kurzu ŽNPS). A je to, nic více v tom nehledejte, ani nebádejte nad svým talentem. Většinou je průměrný a neprodejný. Také jsem jako talent neprorazil, nic si z toho nedělejte!
A pokud je ve vašem podnikání dobrá tržní nika nebo příležitost, pustit na automat nějaký ten expertní eBook či jiný produkt, tak to udělejte. Ale dávejte jen pozor na to, zda si toto PR chcete budovat dlouhodobě. Protože výrobou expertní značky si vytváříte dlouhodobý závazek. Proto musíte vidět svoje peníze v tom budoucím penězovodu, abyste se nezapráskali jako experti na slepou kolej.
› Živnostníci preferují pohodlí a jistoty, proto sází na sebe a pokračování své expertní značky.
› Podnikatelé preferují peníze, proto mají jednu nebo více expertních značek jako výrobní nástroj a PR. Ale jako poradci a konzultanti by se asi živit nechtěli :-).
› Cítíte ten rozdíl? Levá a Pravá strana?
Jistě znáte řadu čs. infopodnikatelů. Ti chytřejší (je jich méně) si budují expertní značky a tržní niky, ve kterých rozvíjejí svoje byznysy. Pokud jsou chytří, drží se svých tématů a budují síť lidí, kteří se o tato témata zajímají. Třeba tak, jak to děláme v HNB a ŽNPS.
Ti méně chytří zneužívají svoji databázi k nejrůznějším experimentům a prodávají či doporučují potom kde co. Sice vydělají peníze, ale expertní hodnota jejich databáze povážlivě klesá… A s tím i výkonnost podnikání. Nebo rostou náklady…
Potom jsou zde takoví kolegové infopodnikatelé, kteří jako brouci Pytlíci se postupně stávají experty na kde co. Jednou na business, prodejní či online kurzy, jindy na finanční poradce, potom drtí Amazon a když to nesype, vymýšlejí jiné věci… Jistě, i to je ok, pokud jim to dělá radost, pokud to sype a klienti z toho mají užitek.
Jenže klienti z databází jsou potom lehce nebo více zmateni – v čem je ten podnikatel vlastně expert?
Je opravdu dobré myslet na to, jaké PR a jakou expertní značku si v podnikání pěstujete. Protože tak následně přitahujete ty správné zákazníky, klienty a získáváte přátele a obchodní partnery na svém trhu.
A co se týká toho expertství? Nemusíte příliš bádat v sobě, jaké máte schopnosti, talent, kvalifikaci či schopnost předávat vlastní zkušenosti. Tento přístup povětšinou vede k bídě a na slepou kolej. Buď musíte v sobě mít opravdu ten milionový potenciál a musíte jej vidět v číslech a zejména musíte vidět, KDE JSOU VAŠE PENÍZE, nebo rychle myšlení přesuňte jinam.
Kam? No přece tam, KDE VIDÍTE SVOJE PENÍZE! Víte o tom, že značná část úspěšných infopodnikatelů na čs. trhu (ale běžně se tak děje všude) jednoduše svoje know-how okopírovala? A potom dodali jen svůj příběh, marketing a dovednosti a úspěšně to pěkně zabalené prodávají. Ne, že by na tom bylo něco špatného. Pokud to pomáhá dalším lidem, je to tak v pořádku.
Nakonec i guru čs. email marketingu taky nevymyslel email marketing, ale prostě naučil se, okopíroval, přidal příběh, vyrobil trh a prodává. A do produktu přidal i kus vnitřního experta. Super… To je přidaná hodnota. A jiná čs. infopodnikatelka vymyslela program a koncept podnikání z pláže a ze systému jiných převzala to nejlepší.
Prostě nevymýšlejte Ameriku, zjistěte si, kde jsou vaše peníze, poté nabídněte řešení a hodnotu, pěkně to zabalte a pošlete na správné místo.
Řada podnikatelů nápad okopíruje, pouze malá část na trh prorazí se svým originálním konceptem. To však není důležité – důležité je, zda vědí, kde jsou jejich peníze a zda umí přidat hodnotu, kterou si jiní lidé koupí. Nezkoumejte příliš své vnitřní já, ale skutečně to, kde jsou vaše peníze, jakou službu, servis, či produkt lidé potřebují a jděte tam, kde je trh.
Když to víte, potom o tom můžete napsat správný eBook a doručit ho těm správným lidem.
Někteří tvoří sami, někteří kopírují a jiní to s tím plagiátorstvím přepísknou tak, že se znemožní. To je svobodný výběr přístupu k podnikání.
Tak základem je jistě to naše know-how. Je námi vymyšlené. Ono to má strategickou výhodu – špatně se kopíruje ostatním, pokud nevědí, co vše je za tím. Nicméně jsou zde další prvky, jako je online marketing a zde nevymýšlíme ameriku. Prostě přijímáme to, co funguje a vylepšujeme to pro podmínky trhu, který jsme si vyrobili.
Vyrobit si vlastní trh je rentabilnější a v zásadě jednodušší, než se pouštět do střetů s konkurencí… A jasně, v souvislosti s částí našeho podnikání vznikl i vnímaný příběh expertních značek, jako jsou Podnikání z pláže, Hrajeme si na burze nebo ŽIVOT NA PRAVÉ STRANĚ.
Ale je jasné, že takto vyrobené expertní značky dávají obrovské možnosti pro rozvoj podnikání a pro pernamentní řešení otázky KDE JSOU MOJE PENÍZE. Nezasekáváme se do role expertů, talentů, koučů, lektorů, radílků…
O to mi šlo ve sdělení, když jsem ve videolekci KDE JSOU MOJE PENÍZE (pouze pro kurzisty ŽNPS) upozorňoval, že fokus mikropodnikatele na to, jak efektivněji prodávat svůj čas, potenciál, expertní činnost či talent, může vést k lehké deziluzi, do slepé uličky a dlouhodobé pasti, někdy na doživotí.
Z PR dobře placeného experta a talentu nemusí být úniku…
Buď dokážete zjistit, KDE JSOU VAŠE PENÍZE, nebo jděte prodávat váš talent a čas jiným lidem.
Udělat to opačně, tj. bádat nad tím, kde je můj talent a v čem být expertem – to je past na Levé straně…
A ještě poznámka.
Svůj talent nebo expertní činnost prodáte nejlépe na burze práce :-). Výjimkou může být prodejní automat, který vaše infoprodukty prodává i tehdy, když se válíte na pláži. Ale i tak mějte promyšleno dobře nejdříve to, KDE JSOU VAŠE PENÍZE, abyste neprodávali na málo nadějném či finančně neproduktivním trhu v naději, že s eBooky za 199 korun uděláte díru do světa a vyděláte milion. A také jde o promyšlené budování značky a PR experta tak, aby po vás lidé náhodou nechtěli nějakou práci 🙂 !!!
Díky, že jsem to s vámi mohl probrat :-).
Jirka Mazur
Autor konceptu a programu ŽIVOT NA PRAVÉ STRANĚ
PS: Zmíněné kurzy ŽNPS i PzP jsou nyní pro veřejnost uzavřené, protože jsou v plném proudu.
Ale můžete si online objednat skvělou knihu Podnikání z pláže nebo eBook “Jak napsat eBook”.
Ale pozor, to know-how je nakažlivé..! Rozpohybovává peníze!
PS: Potřebujete více informací a ještě jste neprošli online kurzem ŽIVOT NA PRAVÉ STRANĚ?